MEDIATRAINING IS BIJ ONS LEARNING BY DOING!

Ofwel vlieguren maken om voorbereid te zijn als het er echt op aankomt…

Mediatraining voor Bedrijfsleven, Politiek en Overheid in de Benelux

…Niet alleen wat je zegt maar vooral hoe je het zegt…

“Dat heb ik niet gezegd!!” is zowat het meest gehoorde excuus na een minder succesvol contact met de geschreven pers. Want na een tv-interview hoort u dat natuurlijk niemand beweren.

Wel hoort u mensen dan vaak roepen: “Maar dat had ik niet bedoeld!!”

Toch is het meer uitzondering dan regel dat een journalist uw woorden verkeerd weergeeft. Zorg ervoor dat geen discussie over de interpretatie van uw woorden mogelijk is. Zorg dat u vooraf duidelijk weet wat u voor het voetlicht wilt brengen en doe dat ook.

Maar zorg ook dat u dat doet in goede balans tussen empathie en assertiviteit. Mensen met teveel empathie geven vaak het heft uit handen. Mensen met teveel assertiviteit verliezen de sympathie. Als assertiviteit wordt geïnterpreteerd als agressiviteit dan verliest u het sowieso bij uw doelpubliek.

Onze aanpak is trainen, trainen en nog eens trainen

Wij organiseren mediatraining waarbij de praktijk centraal staat. Bij ons geen theoretisch geneuzel want daarover zijn boekenplanken volgeschreven. Wel krijgt u vooraf een praktische syllabus toegestuurd, juist om geen tijd verloren te laten gaan met theoretische beschouwingen. Onze aanpak is trainen, trainen en nog eens trainen.

Piano spelen leert u toch ook niet uit een boekje?

Een goede mediatraining zal u leren hoe u in goede balans tussen empathie en assertiviteit de regie houdt over uw verhaal, hoe u omgaat met de psychologie van de journalist, hoe u vraagvalkuilen herkent en er vervolgens effectief mee omgaat, hoe u kortom in staat bent om ook bij minder plezierige gebeurtenissen uw imagobelangen zo goed mogelijk te behartigen.

Mediatraining op maat

Gaat het om informatie geven over positief nieuws, of gaat het om een crisis? De aard van de gebeurtenis zal de insteek van de journalist bepalen. Daarom vraagt iedere situatie om een pasklare benadering. Daarom is bij ons een training altijd anders. Wij trainen u in functie van uw doelstelling en wat haalbaar is. Altijd vanuit een realistische benadering. Want kromme dingen kunt u nooit recht praten. Wel zullen we u helpen hoe u de schade zoveel mogelijk kunt beperken.

Concrete aandachtspunten

  • Wat is mijn centrale boodschap (Message building)?
  • Hoe pak ik meteen de aandacht en hoe houd ik die?
  • Hoe bereid ik me op een vraaggesprek voor?
  • Waarom is een voorgesprek zo belangrijk?
  • Hoe houd ik de leiding tijdens het gesprek?
  • Hoe ga ik om met vraagvalkuilen (speculatieve, suggestieve vragen, verkeerde samenvattingen, enz.?
  • (Re)framing (van zowel de vraag van de journalist als het antwoord dat u geeft).
  • Bridging-technieken.
  • Omgaan met onverwachte mediaconfrontaties en ambush-interviews.

Wij bieden

one-to-one-trainingen (1 dagdeel. Een dagdeel is een ochtend of middag van ca. 4 uur)
twee personen (meestal 1 dagdeel)
3 tot max. 5 personen ( 2 aaneengesloten dagdelen)
Personal coaching (verspreid over meerdere sessies)

Bij u op locatie of bij ons?

U kunt natuurlijk bij ons terecht, maar meestal trainen we bij de klant op locatie. Het maakt daarbij niet uit of u nu in Brussel, Amsterdam, Groningen of Singapore zit.

In de Benelux nemen we onze eigen professionele apparatuur mee (tripods, microfoons, camera, licht, beamer en/of monitors). U hoeft nergens voor te zorgen, behalve de koffie…

Ervaring van onze klanten met MediaTraining.Be

Evert traint mijn collega’s en mij al jaren … en ja, we zochten het soms bij andere mediatrainers …. maar keerden altijd terug. Wat kenmerkt Evert’s aanpak? Juist voldoende theoretisch inzicht maar vooral veel praktijk, no nonsens en pragmatisme.

Els De Clercq

Manager Communicatie & Media Relaties , Engie-Kerncentrale Doel

‘Snedig, ad-rem en to the point – Evert van Wijk is de belichaming van hedendaagse en professionele communicatie’

An Luyten

Pers- en Mediamanager Marketing en Communicatie, Rode Kruis

No nonsens, leerrijk, pragmatisch en doelgericht!

Een erg waardevolle training. Met verdiepende en tegelijk heel praktische werkwijze, waarin vooral  door middel van rollenspellen met reflectie gewerkt wordt aan het mediaoptreden zelf als aan het aanscherpen van de te vertellen boodschap. Een aanrader!

Herre van Kaam

Directeur, Vreeland Groep Organisatieadviseurs - Bilthoven

We werken al ruim 10 jaar met Evert van Wijk als mediatrainer. Hij is niet alleen één grote brok ervaring, maar hij weet het ook over te brengen. Dankzij zijn de aangeleerde technieken, voel ik me echt beslagen ten ijs tijdens mediacontacten.

Anne Artisien

Communication Manager, Air Liquide Benelux Industries

‘Het grote voordeel voor ons van werken met Evert is dat hij de branche kent, daar ontzettend veel eigen ervaring heeft opgedaan en die inzet om ons te helpen. De persoonlijke benadering, op maat gemaakte trainingen en zijn kritische feedback, maken dat we graag steeds weer gebruik maken van zijn diensten.’

Saskia Verhoeven

Manager Corporate & Marketing Communication, Teijin Aramid B.V.

Na 8 jaar met Evert van Wijk gewerkt te hebben, dachten we dat het tijd voor verandering was, maar nadat we diverse andere trainers hadden uitgeprobeerd, bleek uit de interne evaluatie dat de aanpak van Evert verre de voorkeur genoot.

Marco Apers

Algemeen directeur , Cleaning Professionals

Framen in de politiek

Framen is in de politiek een machtig wapen om je verhaal ‘verkocht’ te krijgen. Framen kun je niet alleen in woorden doen, maar ook in beelden

Lees meer

Port Scaldis 11-12
4511 DB  Breskens

info@mediatrainingbenelux.nl
info@mediatraining.be

+31(0) 6 4277 9741
+32(0) 498 44 44 47

KvK-nummer: 18037758
BTW: NL8000.80.1166.BO1

7 + 8 =

Pin It on Pinterest