Ooit gehoord van de formule Effect = Quality x Acceptance (E=QxA) ? Het was de Brit Barry Westwood die me tijdens mijn allereerste mediatraining in 1986 daarop wees. Barry was de voormalige frontman van het Britse tv-programma Day By Day dat door ITV werd uitgezonden. Net met pensioen gaf Barry aan bedrijven als Dow Chemical waar ik toen werkzaam was voor heel veel geld heel goede mediatrainingen.

Mediatraining bestond in die tijd nog niet echt. Tenminste nog niet in Nederland. Wel in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Toen mijn toenmalige Amerikaanse baas goed in de fout ging tijdens een mediainterview vond hij dat iedereen die met de media contact had, mediatraining moest krijgen. Zo kwam ik bij Barry Westwood terecht.

Niet alleen wat je zegt, maar vooral hoe je het zegt

Van Barry heb ik veel geleerd. Een van de dingen was: het gaat niet enkel om wat je zegt, maar vooral hoe je het zegt. Om dat te illustreren kwam hij met de formule Effect = Kwaliteit x Acceptatie (E=QxA) op de proppen. Oftewel: wat je zegt – de kwaliteit van de boodschap – is belangrijk. Maar nog belangrijker is hoe je het zegt – ofwel de acceptatie van je verhaal. Acceptatie van je verhaal is nog doorslaggevender, wil je boodschap effectief zijn.

Belangrijk leerpunt tijdens mediatraining

Laten we het nog even staven met cijfers:
Stel dat je als bedrijf milieubewust wilt overkomen. Je verhaal klopt inhoudelijk als een bus, maar je verhaal wordt niet ‘gekocht’ omdat je onzeker en heel defensief overkomt. In extremis is het effect van je verhaal ‘close to zero. Immers 0=10×0
Of als je verhaal klopt ( 10) maar je geloofwaardigheid is slechts 2. Dan is je effect slechts 20, ofwel: 20=10×2.
Het beste is natuurlijk als je verhaal voor de volle 100% klopt en dat je ook voor de volle 100% geloofd wordt. Dan is je effect 100. Immers: 100= 10×10.

Wat Barry destijds met die formule wilde aantonen, was dat hoe je iets zegt vaak voor een heel groot deel nog bepalender is dan wat je zegt.

Intussen zijn we 33 jaar verder en geef ik alweer een kleine dertig jaar zelf mediatraining. Maar nog altijd is dit een van de belangrijkste leerpunten.

De Brit Barry Westwood was bij ITV jarenlang de vaste anchorman van het tv programma Day by Day.
Na zijn pensioen gaf hij mediatraining.

Over de auteur

Evert van Wijk woonde en werkte de voorbije 30 jaar afwisselend in Vlaanderen en Nederland. Hij is crisiscommunicatieadviseur,  mediatrainer en auteur van verschillende boeken over mediatraining en debattechniek (https://www.mediatrainingbenelux.nl ). Ook schrijft hij boeken over cultuurverschillen tussen België en Nederland (https://cultuurverschillenbelgienederland.nl )
Share This