Blog
Over mediatraining, beeldvorming en actuele communicatietrends
Roompot blijft bokken schieten op vlak van crisiscommunicatie
CADZAND - De directie en de communicatiedienst van Roompot kan ondanks COVID-19 weer wat geruster ademen. In hun vakantiepark Noordzee Résidence zijn geen andere besmettingen met Corona vastgesteld, uitgezonderd een Vlaamse familie. Maar alweer was de...
Behandel je studiogasten als gast, ook al heten ze Thierry Baudet
Weglopen tijdens een interview, zoals Thierry Baudet onlangs deed, doen studiogasten meestal niet zomaar. Meestal doen studiogasten dat omdat afspraken niet worden nagekomen.
Hugo de Jonge z’n schoenen kosten hem het CDA-leiderschap
Bij de komende CDA-verkiezing gaat de strijd tussen de wat hoekige Wopke Hoekstra en de flamboyante Hugo de Jonge maar diens blitse schoentjes kunnen hem wel eens de overwinning kosten.
Is Coronavirus lastig voor Coronabier van AB Inbev?
Hoe reageer je als de media je bellen met de vraag of het Coronavirus van invloed is op de verkoop van Coronabier? Die vraag kreeg de brouwerij AB Inbev uit het Belgische Leuven voorgelegd die dit succesvolle biermerk in haar portefeuille heeft. 'Er is geen...
Navo-top: Oeps, open microfoon en je hebt een mediarel
Open microfoon tijdens de Navo top zal tijdens mediatraining nog vaak gebruikt worden als voorbeeld dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn met journalisten
Slecht geheugen oorzaak mediacrisis Prins Andrew en premier Rutte…
Toen ik afgelopen weekend het BBC-interview met Prince Andrew zag, zei ik tegen mijn vrouw: of die man heeft totaal verkeerd communicatieadvies gehad, of hij laat zich gewoon niet adviseren/managen. De kranten van maandag brachten het antwoord: het laatste bleek het...
Waarom bij crisissituaties de journalist vaak de good guy en jij de bad guy bent?
Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom journalisten hun gasten vaak scherp interviewen? Die vraag stel ik regelmatig tijdens mediatraining en waar de deelnemers niet altijd meteen raad mee weten.Toch is meestal is het antwoord simpel: ze willen de waarheid boven...
Kent u de formule: Effect = Kwaliteit x Acceptatie
Van mijn toenmalige Britse mediatrainer, Barry WEstwood, heb ik geleerd dat niet alleen de inhoud maar ook de acceptatie van je boodschap doorslaggevend is. Hij illustreerde dit aan de hand van de formule: E = Q x A (Effect = Kwaliteit x Acceptatie)
Reden stopzetting gescheurde-kleren-campagne Prorail ongeloofwaardig
Niet de kritiek van machinisten, familieleden van slachtoffers en nabestaanden heeft Prorail doen besluiten om met de controversiële gescheurde-kleren-campagne te stoppen. Wel het feit dat de reclamecampagne zijn doel heeft bereikt, aldus het bedrijf. Maar wie gelooft...
Hoe houd je de regie over je verhaal tijdens media-interviews?
Kun je een Mediastorm met een mediatraining voorkomen? Naar aanleiding van RTL4 “Iedereen had het erover” geeft Mediatraining Benelux tips hoe je tijdens een mediastorm om kan gaan met de media
Moet ik tijdens een crisis altijd meewerken aan een interview?
Tijdens een crisis willen journalisten dat je meewerkt aan interviews, maar dat is niet altijd verstandig. Soms is het beter een schriftelijke verklaring uit te geven. Journalisten zullen dat niet leuk vinden want die willen een talking head. Maar niet omdat zij dat willen, maar omdat jij moet doen wat jouw imago het best beschermt, moet jouw keuze bepalen.
Advocaten schuwen reclame maar ontdekken kracht van mediatraining
Advocaten staan terughoudend ten opzichte van reclame maar als je bij #Pauw of #Jinek goed uit de verf wilt komen dan investeren ze beter in mediatraining
Charisma kun je leren
Wat vond je van mijn tv-optreden vorige week in Nieuwsuur of Terzake? Dit soort vragen krijg ik vaak als ik in een mediatraining met een politicus of bedrijfsleider aan de slag ben die kort daarvoor nog in zo’n programma had gezeten..Zelfs al zou ik het...
Wordt het niet eens tijd voor een goede mediatraining, meneertje Rob Jetten?
Tijdens ‘old school’ mediatraining leer je vaak om als een blind paard vast te houden aan je centrale boodschap, maar als je niet de nodige soepelheid in je antwoorden legt dan kan dat behoorlijk tegen je werken, zoals ook de kersverse fractieleider van D66, Rob Jetten heeft mogen ervaren.
Reputatieschade door de media
Reputatieschade door de media komt regelmatig voor als gevolg van de jacht om de primeur of door de druk van de deadline, maar media zouden misschien betere kwaliteitscriteria hanteren want zowel bij schuld als onschuld blijft dat je leven lang achtervolgen.
Omgaan met klachten is ook vorm van crisiscommunicatie
Het effectief omgaan met klachten is ook een vorm van crisiscommunicatie, maar wanneer je als bedrijf bij een incident de hakken in het zand zet, geen greintje empathie toont en dan ook nog jezelf in de slachtofferrol probeert te manoeuvreren zonder oog te hebben voor de werkelijke slachtoffers dan heb je er niet veel van begrepen…
Waarom Dolf Jansen over Oxfam in DWDD in de fout ging
Sinds Dolf Jansen door Matthijs van Nieuwkerk stevig aan de tand werd gevoeld over de betrokkenheid van Oxfam bij seksschandalen, krijg ik tijdens mediatraining alsmaar de vraag waarom dit interview zo ontspoorde. Hieronder leest u wat er volgens mij...
Noord-Zuid was geen hoogtepunt uit de carrière van Mies Bouwman
Ik heb Mies Bouwman één keer in levende lijve ontmoet. Het was na afloop van de geruchtmakende uitzending van Noord-Zuid van de Vlaamse televisie. Ik heb de beelden net teruggezien via youtube en ik ben er bijna zeker van dat zij niet trots is geweest op...
Mediatraining voor gemeenteraadsleden, of hoe maak je het verschil…
met mediatraining en debattraining kunnen gemeenteraadsleden het verschil maken tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart want als je in 15 secondes niet kunt uitleggen waar je voor staat dan zul je het nieuws niet zo gauw halen.
Crisissituaties kunnen overal ontstaan, zelfs bij vakantieparken van Roompot
Crisissituaties gebeuren niet alleen bij risicovolle bedrijven zoals de petrochemische industrie maar ook bij vakantieparken als Roompot. Maar als je geschoren wordt moet je stilzitten en zeg altijd dat je kritisch onderzoek serieus neemt.
De crisiscommunicatie van Carrefour: veel oog voor argumenten maar niet voor sentimenten
Crisiscommunicatie Carrefour: strategisch sterk, maar qua uitvoering een drama Het draait in de communicatie vaak niet om de argumenten, maar om de sentimenten, weet iedere communicatiespecialist. Doordat het management van Carrefour dat niet goed besefte draaide de...
Is woordvoerder bij de Spoorwegen een lousy job?
Als woordvoerder moet je ook wel eens verklaringen aan de media afleggen waar je niet achter staat, maar soms heb je geen andere keuzes, zoals misschien ook wel het geval was met de communicatie van de Spoorwegen tijdens de mega-storm .
Pete Hoekstra, wie gelooft hem nog?
Als Pete Hoekstra een goede mediacoach in de arm had genomen dan had hij wellicht geen bok geschoten ter grootte van een olifant. Het resultaat is nu dat hij zijn geloofwaardigheid helemaal kwijt is.
Mediatraining en journalistiek: vriend of vijand?
Mediatraining en journalistiek: vriend of vijand? Vaak denk ik het laatste. Wnat er lopen nog bosjes journalisten rond die een gloeiende hekel hebben aan mediatrainers. Waarom eigenlijk? Meestal omdat ze denken dat gemediatrainde mensen alleen maar geleerd hebben hoe...
Crisis bij de crisiscommunicatiespecialisten
Artsen, advocaten en communicatiespecialisten moeten altijd uiterst discreet met hun klanten omgaan, anders zijn ze voor ze het weten zelf voorwerp van een crisis zoals nu gebeurd is in de slipstream van Bart De Pauw.
Mediatraining helpt bij journalistieke overval
Een goede mediatraining gaat niet alleen over regie houden en leren omgaan met vraagvalkuilen maar ook over het omgaan met de journalistieke overval. Vooral dat laatste blijkt in de praktijk vaak knap lastig te zijn.
Miste de nieuwe burgemeester van gemeente Sluis tweemaal de boot?
Het ongemak van de veerboot missen geldt voor iedere sterveling zou je denken. Maar zelfs als je op de dag van je installatie tot burgemeester de boot mist maak dan geen gebruik van privileges. alleen al omwille van de perceptie
Zou nieuwe topvrouw 2017 Ingrid de Graaf mediatraining hebben gehad?
Toen ik gisterochtend op het nieuws hoorde dat Ingrid de Graaf de nieuwe topvrouw 2017 was geworden, moest ik meteen terugdenken aan een van haar voorgangsters die ik enkele jaren geleden mediatraining had gegeven. Eigenlijk was het niet zozeer een mediatraining,...
Tijd voor mediatraining voor gemeente Sluis?
Mediatraining helpt ook in de alledaagse omgang. Als deze wethouder van gemeente Sluis een goede mediatraining had gevolgd was ze waarschiijnlijk niet zo uit de bocht gevlogen…
Journalistieke inteelt doorbreken door redacties te laten rouleren
Journalisten zouden meer moeten rouleren op hun redacties waarmee je journalistieke inteelt voorkomt en dat komt ten goed aan de kwaliteit van de berichtgeving.
Eiercrisis: mediatraining voor NVWA-inspecteur broodnodig
Mediatraining had ervoor kunnen zorgen dat de Nederlandse Voedings- en Warenautoriteiten (NVWA) de eiercrisis beter had kunnen managen in de media maar het zou me niet verbazen dat de plaatsvervangende inspecteur-generaal niet goed voorbereid was en dat hij teveel naar zijn juristen heeft geluisterd.
Thierry Baudet laat zich niet framen door de Vlaamse televisie.
Dat Thierry Baudet, de rechtse nieuwbakken Nederlandse parlementariër van Forum voor Democratie, zich ook door de VRT niet zo gemakkelijk laat framen, was toch even een verrassing voor Bart Schols, de anchorman van de Vlaamse talkshow De Afspraak. Hij schrok zich een...
In de strijd om de kijkcijfers is alles geoorloofd
Bekende Nederlanders en Vlamingen worden vaak ingezet als expert om kijkcijfers te verhogen maar dat vinden de kijkers niet altijd prettig
Mediatraining voor voetballers, moet dat nou?
Mediatraining voor voetballers is nuttig want hun professionaliteit houdt niet op na de wedstrijd.
Mediatraining of niet: waarom Willem-Alexander goed scoorde
Mediatraining of niet,Willem-Alexander gaf een goed interview, maar sommige mediatrainers hebben altijd wat te kankeren.
Mediatraining helpt, maar wanneer is het tijd voor een fresh up?
Mediatraining helpt en met een regelmatige fresh up zorg je ervoor dat je geen bokken schiet, maar je moet natuurlijk wel geloofwaardig blijven en zeker opletten met vergelijkingen maken.
Framen in de politiek
Framen is in de politiek een machtig wapen om je verhaal ‘verkocht’ te krijgen. Framen kun je niet alleen in woorden doen, maar ook in beelden
Imago: je hebt geen tweede kans om een eerste indruk te maken
Imago en Mediatraining Je hebt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Daarom is de eerste indruk zo belangrijk om een goed imago neer te zetten. In die zin hebben bedrijven en mensen veel met elkaar gemeen. Het geheel aan indrukken vormt de basis van het...
Verliezen mainstream media hun geloofwaardigheid en graven ze eigen graf?
Mainstream media moeten opletten dat ze hun geloofwaardigheid niet verliezen anders graven zij hun eigen graf, zeker met de opkomst van de sociale media
Good looks helpen, maar zou u op een politicus stemmen die u niet gelooft of vertrouwt?
Er goed uitzien als politicus helpt maar je hoeft geen swingende Casanova te zijn om de verkiezingen te winnen want het draait vooral om vertrouwen en geloofwaardigheid.
Wie stelt moet bewijzen
Toen ik enkele jaren geleden een Belgische premier een mediatraining gaf, vroeg hij mij hoe hij vragen als: “iedereen weet toch dat uw beleid niet goed is voor de economie van dit land", het best kon pareren. "Niet moeilijk", antwoordde ik hem. Zowel in het debat als...
Wilders vs Nieuwsuur is leuk filmpje voor mediatraining
Vandaag heb ik tijdens een mediatraining dit opmerkelijke filmpje laten zien. Hierin droogt Geert Wilders op uiterst onconventionele wijze een journalist van Nieuwsuur af die met een zogenaamde psychologische vraag hem erin wilde luizen. Maar als je zo door de wol...
Nepnieuws: Trump waste CNN de oren
Trump waste CNN de oren in verband met verspreiding van nepnieuws. Opinions are free but facts are sacred
Mediatraining aan politici in België en Nederland
Sinds begin van dit millennium geef ik mediatraining en debattechniek aan Belgische politici. Sinds die tijd passeerden twee premiers, twee ministers-presidenten en tal van ministers en parlementariers bij mij de revue. Voor het Nederlandse vakblad Communicatie was...
Waarom Donald Trump beter geen ruzie maakt met de media
Als je ruzie maakt met de media dan win je nooit de verkiezingen, zeg ik altijd tijdens mediatrainingen. Tenzij je Donald Trump heet. Ik kreeg die les lang geleden toen ik als jonge communicatiespecialist werkzaam was bij een chemische multinational. Mijn Amerikaanse...
RDW moet communicatie met burger serieus nemen
Argumenten serieus nemen is ook communicatie... Wat is het nut van bezwaar te mogen aantekenen als je als opsporingsambtenaar toch van plan bent om op het Kafkaiaanse af niet naar de bezwaren van de burger te luisteren? Heeft communicatie met RDW überhaupt nog zin?...
Huilende politici
Huilende politici, kan dat eigenlijk wel? Het is steeds meer geaccepteerd, maar het moet wel echt zijn. En als je je emoties toont doe het dan min of meer gecontroleerd. Een politicus die ongegeneerd voor de camera staat te snotteren komt niet over alsof hij de zaken onder controle heeft en daar houdt de kiezer niet van.
Grijpt Hillary Clinton naast presidentschap door gebrek aan openheid?
Niet zozeer de longontsteking, maar het gebrek aan openheid in combinatie met de aanval op de electorale achterban van Trump, kunnen er wel eens voor zorgen dat Hillary Clinton op 8 november naast het presidentschap van de Verenigde Staten zal grijpen. Eerst was er...
Spikes kras op blazoen boze Dafne Schippers?
Is het boos wegwerpen van spikes een kleine kras op het blazoen van Daphne Schippers want als topsporter moet je ook na de wedstrijd professioneel blijven, vindt mediatrainer Evert van Wijk
Allsecur : wel reclame maken, maar niet willen verkopen
Wel reclame maken, maar niet willen verkopen. Dat was samengevat mijn kennismaking met Allsecur. Al vaker heb ik gemerkt dat als er maar net iets afwijkt van de standaardprocedure dan gaat het fout bij bedrijven als...